Jaarverslag 2020: een spetterende start en heel veel afgelastingen…

Tirol in de Achterhoek

Het eerste evenement van dit jaar is een fantastisch optreden van De Slingetaler eind januari.  Ze komen uit Winterswijk, maar klinken als echte ‘Alpenländische Volksmusiker’. Met veel meezingen en inhaken een feestelijke start van 2020!

Afgelast…

Maar dan komt corona. Vanaf half maart wordt het ene na het andere optreden afgelast, na steeds nieuwe corona-regels.

Dus geen Lenny Kuhr, Oost-Nederlands Kamerkoor, Odessa Klezmer Band in het voorjaar en ‘In d’n Tweeduuster’ in de zomer.

Ook de concerten van Outbound Scallywag Carnival, Dick van Altena en Bert Heerink in de herfst gaan níet door.

Heel jammer: ook de jaarlijkse Vooravond van Kerst (altijd een sfeervolle publiekstrekker) kan niet doorgaan.

Met alle artiesten worden nieuwe afspraken gemaakt voor wanneer corona verdwenen zal zijn.

Eindelijk weer ’s ín de kerk!

Wél mogelijk en daarom extra feestelijk: Open Monumentendag op 12 september. Met een speciale looproute in de kerk en wat extra maatregelen lukt het om er een mooie dag van te maken.

Vooral de Church Quiz is een prima zet: Hengeloërs en niet-Hengeloërs breken zich het hoofd over de pittige vragen. De winnaars krijgen een VIP-ticket voor een evenement naar keuze zodra die er weer zijn…

Alle lof voor de achterban!

Ook de jaarlijkse Vriendendag begin juni kan niet doorgaan. Juist deze Vriendendag is belangrijk, omdat we daarmee onze vaste donateurs en vrijwilligers bedanken voor al hun steun, financieel en ‘live’.

Gelukkig zijn de donateurs loyaal: er zijn (afgezien van enkele sterfgevallen) geen opzeggingen in dit coronajaar.

Zoals alle fondsenwervende organisaties leggen ook de Vrienden dit jaar allereerst nadruk op behoud van de bestaande achterban. Het werven van nieuwe donateurs verdwijnt even naar de achtergrond.

Door extra mailingen en gerichte communicatie proberen we allereerst onze vaste, trouwe achterban bij ons te houden.

Eind 2020 tellen we bijna 200 donateurs, van wie de overgrote meerderheid bestaat uit vaste donateurs. Daarnaast een aantal incidentele, maar royale losse-giftgevers.

Financieel gezond

Ook dit jaar ontvangen we weer een bijdrage van de Rabo Club Support Actie (450 euro).

Financieel en organisatorisch ziet het er dus zeker niet slecht uit. Zoals altijd zijn we in het kader van onze missie ook bezig met projecten die bijdragen aan onderhoud en kwaliteit van de kerk: eind 2020 investeren we in een nieuwe geluidinstallatie van bijna 10.000 euro, ook bruikbaar voor andere gebruikers van de kerk.

Een professionele webbouwer maakt een eerste opzet van een nieuwe website.

Magere decembermaand…

Geen oliebollenactie – altijd goed voor de kas en een mooie gelegenheid voor persoonlijk contact met donateurs en potentiële donateurs. Wat wél doorgaat: in december is er een eindejaarsrolletjes-actie, waarvan gretig gebruik wordt gemaakt. Mensen geven hun bestelling telefonisch of per mail door en de verse rolletjes worden thuisbezorgd. Complimenten voor het onvermoeibare bakkersteam! Ook de vrijwilligers laten ons dit jaar gelukkig niet in de steek.

Bestuur eind december 2020

Ans Hofs, algemeen bestuurslid

Betty Langeler, secretaris

Chris Lubbers, algemeen bestuurslid