Jaarverslag 2023

De Vrienden van de Hengelose Remigiuskerk hebben als missie het bewaren van de monumentale Remigiuskerk als beeldbepalend gebouw voor huidige en toekomstige inwoners van Hengelo Gelderland en wijde omgeving.
Belangrijk is daarbij dat de stichting zich niet alleen richt op de traditioneel aan de kerk gebonden groep (onderdeel van de PKN), maar ook op de alle andere mensen in het dorp en regio die gehecht zijn aan dit eeuwenoude gebouw.
Bij de laatste grote restauratie van de kerk (2008 – 2010) is nadrukkelijk besloten en als voorwaarde gesteld dat het gebouw een multifunctionele functie heeft. Daar sluit de doelstelling van de Vrienden bij aan.
Motto; De Remigiuskerk, het bijzondere hart van Hengelo
Stichting Vrienden van de Remigiuskerk werkt aan haar missie door; – Het organiseren van diverse, culturele activiteiten in en om de Remigiuskerk, gevarieerd en bij voorkeur laagdrempelig. Niet elk evenement levert een financiële opbrengst op; dat wordt ruimschoots gecompenseerd door andere, zeer goed bezochte evenementen. Bij gratis evenementen is er altijd een giftenbus voor vrijwillige bijdragen. – Het regelmatig financieel ondersteunen van restauratie-/onderhoudswerkzaamheden van de kerk. – Het werven van vaste donateurs (Vrienden van de Stichting) , losse giften en vrijwilligers voor het werk van de stichting. – – Het genereren van publiciteit voor alles wat met de Remigiuskerk als waardevol architectonisch en cultureel monument te maken heeft.
Het bestuur van de Vrienden van de Hengelose Remigiuskerk per 1 jan. 2023; Erik Schuerink voorzitter, Ria Zweers-Harmsen penningmeester, Betty Langeler secretaris, Chris Lubbers lid, Ans Hofs-Wijers lid.

Activiteiten en evenementen in 2023

Januari; concert ‘The Lads ’n Lassies’ – akoestisch en meerstemmig Ierse- en Schotse folk traditionals en modern folk. In een prachtig verlichte, geheel uitverkochte Remigiuskerk werd zaterdagavond 28 januari het programma geopend door bandlid doedelzakspeelster Annemieke. Aan de hand van verhalen en songs werden we door de band meegenomen in een roerig stuk van de Ierse vrijheidsstrijd. De Paasopstanden werden bezongen evenals The Troubles. Maar ook de bekendere nummers als Molly Malone en The Wild Rover werden prachtig meerstemmig gezongen waarbij ook het publiek zich bepaald niet stil hield.
We zijn blij met twee aspirant-bestuursleden die voorlopig aanschuiven bij onze vergaderingen van de Vrienden.

Februari; concert ‘De Slingetaler’ – een band vol “Musik und gute Laune” met oa. volksmuziek uit Duitsland, Oostenrijk en Slovenië. Het gezelligheidsorkest bestaat uit 6 muzikanten en 2 zangeressen. Er werden verschillende instrumenten bespeeld; oa. trompet, klarinet, saxofoon, accordeon, keyboard, gitaar, basgitaar en slagwerk. Dat waren genoeg ingrediënten voor een geweldig concert op vrijdagavond 24 februari in onze schouwburg om de hoek.

Maart; concert Erik Hagelstein – bekend van t.v. finalist in “The Voice Senior” met zijn optreden als de Nederlandse Joe Cocker. Veelzijdig als hij is gooide hij het tijdens dit concert over een andere boeg. Erik zocht het meer in een ‘speciale’ muzikale setting en werd begeleid door een gitarist en piano/hammondorgelspeler. Het repertoire bestond deze avond vooral uit mooie oude blues- en soulnummers.
Er hebben zich 3 vrijwilligers aangemeld voor de 2e ring o.a. hulp catering, post bezorgen en posters ophangen.

April; concert Het Urker Mannenkoor “Hallelujah” Na afwezigheid van 6 jaar keerden ze weer terug naar Hengelo en zaterdagavond 29 april was het weer zover. Van heinde en ver kwamen de bezoekers om het Urker Mannenkoor te horen en zien optreden tijdens een uitverkocht concert. Al bij de eerste samenzang; “Grote god, wij loven U”, was duidelijk waarom dit koor befaamd en beroemd is tot over de landsgrenzen. Ongeveer 65 koorleden, waaronder een flink aantal jongere zangers, waren afgereisd naar Hengelo. Begeleid door Harry Hamer op het orgel en onder leiding van dirigent Thom Hesseling werden afwisselend psalmen, christelijke liederen en klassieke koorwerken zoals “De Heilige Stad” en “Dank sei dir Herr” ten gehore gebracht. Zeker voor herhaling vatbaar.

Juni; Vriendendag Ook dit jaar werd er een Vriendendag georganiseerd om donateurs en vrijwilligers te bedanken voor hun steun en trouw aan de stichting. In de ochtend was daar Gerda Marsman met haar fiets waarop ze in haar eentje de hele wereld over trekt. Indrukwekkend was haar verhaal over de reis door Alaska en de prachtige foto’s die ze erbij liet zien. Na een gezellige lunch in en rondom de Remigiuskerk met barbecue werden de aanwezigen vermaakt door het Shantykoor “De Grensvaarders” uit Voorst bij Gendringen. De dag werd afgesloten met een hapje en een drankje.
Aanschaf Beamz BBP94W 8 x accuspots met draadloos DMX lichtsturing per 8 in een opbergkrat met deksel, voor een mooiere sfeerverlichting in de kerk.

Juli; In d’n Tweeduuster in de Remigiuskerk Traditiegetrouw de afsluiting van het seizoen 2022 – 2023. Met verhalen in het dialect van Diana Abbink en ’t buurdeerntje Annemarie Onstenk. Muzikaal werd de avond opgeluisterd door bijdragen van de familie Hilderink.
Augustus; Er worden nieuwe foto’s van het bestuur van de Vrienden gemaakt en deze worden geplaatst op de website. Huishoudelijk reglement aangepast en vastgesteld.
September; Hermien Fokkink – P.R. en communicatie en Henk Rouwenhorst – lid zijn officieel ingeschreven als bestuursleden bij de Kamer van Koophandel.
In augustus komt de nieuwe flyer uit voor seizoen 2024 – 2025 en deze wordt verspreid in de 1e week van september.

September; Open Monumenten Dagen op zaterdag 9 en zondag 10 september Er was hard gewerkt door de Vrienden om een mooi en divers programma aan te kunnen bieden bij het thema van 2023 “Levend Erfgoed”. Zo was op beide dagen, tussen andere programmaonderdelen door, een compilatie van beelden van Hengelo in vroeger jaren te zien. Op zaterdag kwam Gijs Jolink voorlezen in het dialect en daarna was er een workshop streektaal voor jongeren en voor ouderen verzorgd door Erfgoedcentrum Achterhoek en Liemers E.C.A.L. Ook verzorgde de Oudheidkundige Vereniging een lezing over het Hengels Volkslied met een voorproefje van de film “Het spookt in Hengelo. Beide dagen was er buiten ook van alles te beleven. Er waren kramen met o.a. boeken, oude foto’s, houtbewerking en rietvlechten en een dansgroep kwam optreden. Ook muziekvereniging Concordia verleende op zaterdag hun medewerking. De kinderen konden knutselen, er was een poppenkast en een springkussen. Er was een ijscokar, er waren wafels en andere lekkernijen te koop. Het koor “Duzz” verzorgde een optreden op zondag na de kerkdienst. Maar het grootste succes blijft; de toren beklimmen tot de gewelven; men stond ervoor in de rij.

September; concert The Dudes of Hengel – de Country Rock ‘n Roll sensatie uit het Oosten op vrijdag 22 september. Het was een gevarieerd programma dat bestond uit nieuwe, eigen nummers en covers van oa. Elton John en Johnny Cash.
Onze Kerstkaart 2023 wordt een kaart met een pentekening van de Remigiuskerk op de voorkant van Tonny Hageman (bron E.C.A.L.) afdrukken in sepiakleur.

Oktober; concert “Neil Diamond” tribute door Marcel Mulders Voor een publiek van ruim 200 mensen bracht hij op 7 oktober met veel enthousiasme nummers ten gehore van deze legendarische popster, Neil Diamond. En met de ogen dicht, was het alsof hij in eigen persoon aanwezig was, zo dicht ligt het stemgeluid van Marcel Mulders bij dat van Neil Diamond. Het publiek reageerde met enthousiasme door volop mee te zingen met bekende nummers als Sweet Caroline, I am … I said en vele andere hits. Wat een fantastische avond in de sfeervol verlichte Remigiuskerk.
RABO Club Support heeft voor de Vrienden het mooie bedrag van 293,66 euro opgebracht.
Uitbreiding mailchimp naar max. 5000 contacten, waardoor ons publicitaire bereik veel groter kan worden.
Op dinsdagavond 31 oktober was er een oliebollenbakkers-bedankavond. De “harde kern’ van het oliebollenbakteam was uitgenodigd in Kerkstraat 15 en werd bedankt met een hapje en een drankje voor jarenlange trouwe dienst. In 2022 werd voor het laatst gebakken; einde van een traditie.
November; concert G-Roots GROOTS in black gospel Roots. In een nagenoeg uitverkochte Remigiuskerk was daar het swingende optreden van G-Roots. Na enkele jaren afwezigheid was het gelukt om ze weer naar Hengelo te laten afreizen. Met negen man en vrouw sterk en enkel een keyboard als begeleiding lukt hen al om bij het eerste nummer de stemming erin te krijgen. Naast nummers als ‘Hallelujah” en “Amazing Grace” was het nummer “You’ve got a friend” het absolute hoogtepunt.
Vrienden doen een donatie van 5000,- aan de Prot. Gem. Hengelo Gld. ten behoeve van de verwarmingskosten.

December; kerstmarkt op zaterdag 9 dec. deelname Vrienden i.s.m. de kerkenraad Prot. Gem. Hengelo gld. De Zandkunstenares Helene Wieringa was uitgenodigd van Atelier Hupsakee uit Barneveld.
Het bestuur van de Vrienden bereiden i.s.m. de kerkenraad een noodzakelijke up-date van het digitale netwerk voor. De Vrienden schenken nu dit jaar alvast 1000,-. De verwachting is dat de kosten hoger zullen uitvallen. Hiervoor zijn meer benodigde middelen alvast gereserveerd.
Aan de Vooravond van Kerst; De Remigiuskerk was volledig ondergedompeld in Kerstsfeer. Het was een muzikale avond met een prachtig, herkenbaar kerstverhaal van Marjan Smeitink en een bijzonder optreden van Eva Murza, violiste uit Oekraïne, begeleid door Johan Jacobsen op piano. Verder verleenden Hengelo’s Gemengd koor, het koperkwintet van Crescendo en organist Hans Versloot hun medewerking. En zoals altijd; vrije toegang.
Alle medewerkers van de Vrienden; de 2e lijn, de kosters, de BHV-ers, de postbodes, de helpende handen in de bar en keuken etc. ontvangen naast de Kerstkaart ook een kleine attentie als blijk van waardering voor alle trouwe diensten.
De Vrienden van de Hengelose Remigiuskerk kijken terug op een goed jaar met (zeer) goed bezochte activiteiten, de uitbreiding van het bestuur tot 7 personen en de bijdragen die hebben kunnen plaatsvinden aan ons mooie kerkgebouw.