Jaarverslag 2019

Een prima jaar met een verrassend festival!

Achterhoekse luisterliedjes en gezelligheid met Goed Volk

Na een drukke en gezellige decembermaand ging 2019voorspoedig van start met een aantal nieuwe donateurs-aanmeldingen. Begin februari was de Achterhoekse formatie Goed Volk te gast met kwaliteitsliedjes en mooie verhalen in de streektaal. Goed Volk begon in 2018 als gelegenheidsformatie. Wegens groot succes, ondermeer op dialectfestival Plat Gespöld, gingen ze door.

Hans Beernink, Wim Jansen, Frans van Gorkum, Stef Geurtzen en Hans Westerveld brachten liedjes in americana-sfeer. De mannen hebben een enorme staat van dienst in andere regionale bands. Ster van het optreden: ‘liedjesverteller’ Frans van Gorkum. Ook mooi: de persoonlijke herinneringen en anekdotes van oud-Hengeloër Stef Geurtzen (‘Ik bun d’r ene van meister Geurtzen’).

Sandra Vanreys: sfeervolle country, enthousiast publiek

Eind maart trok de Aaltense countryzangeres Sandra VanReys een volle kerk. VanReys, begeleid door Pauline en Marius Duurland, zingt covers en eigen werk in het Nederlands, Duits, Engels en Achterhoeks. Vanreys toerde door Europa en Amerika en trad ondermeer op in country-stad Nashville. ‘Maar ook de Remigiuskerk past prima bij mij!’, aldus Vanreys.

Vriendendag: ijstijden en fossielen

De jaarlijkse Vriendendag begin juni, zoals altijd een blijk van waardering voor alle donateurs/Vrienden en vrijwilligers, was een succes. Prachtig weer en een interessant uitstapje naar Natuurhistorisch Museum Min40celcius in Varsselder. Hier is te zien hoe geologie en landschap van de regio zich in vele tienduizenden jaren hebben ontwikkeld. Sporen van enorme zoogdieren uit de ijstijden, fossielen en archeologische vondsten: ‘Héél bezunder’, aldus een tevreden donateur/Vriend.

‘In d’n Tweeduuster’: een zomerse favoriet

Ook dit jaar was er natuurlijk weer ‘In d’n Tweeduuster’, de jaarlijkse gezellige avond in de tuin van Zelhemseweg 16 met Achterhoekse verhalen, gedichten en muziek. Dit jaar met Eddy Geurtsen, Frans van Gorkum, Anne Marie Onstenk, Marjan Smeitink en zang van de Familie Hilderink.

Nieuw! Festival Bronckhorster Helden

Thema van Open Monumentendag in september was dit jaar Plekken van Plezier. Voor de Vrienden aanleiding om de Remigiuskerk en omgeving te veranderen in een festivalterrein. Ook toevallige voorbijgangers en toeristen, die misschien niet zo makkelijk naar binnen lopen, kregen zo een indruk van het Bijzondere Hart van Hengelo. En die opzet lukte uitstekend. Het was de hele dag gezellig druk rond de kerk met optredens van oude en nieuwe bekenden (allemaal uit Bronckhorst of met een duidelijke band met Bronckhorst).

Stef Geurtzen, Lisanne Lubbers, Rita Oldenhave. Simone Ruesink, Familie Hilderink, Aerofitt, Achilles, Concordia en nog veel meer (oud-)Bronckhorsters zorgden de hele dag voor muziek, sport en verhalen. Hoogtepunt annex uitsmijter was de formatie Lady en The Vageband, vijf enthousiaste muzikanten/zangers met een enorm talent om élk publiek mee te krijgen. Onbetwiste ster: frontvrouw Annemiek Zweers.

Jaffo Gate Quartet: meeslepende gospel en spirituals

Alle muziek voelt zich thuis in de Remigiuskerk, maar gospel- en spirituele muziek in het bijzonder. Het swingende Jaffo Gate Quartet bracht eind september een mix van bekende en onbekende religieuze en spirituele songs. Prachtige samenzang en heel veel sfeer.

Lads ’n Lassies: onvervalste Ierse levenslust

Lads ’n Lassies zijn Achterhoeks, maar volgens hun Ierse fans (die hebben ze!) klinken ze authentiek. Bandlid Frank Sessink: ‘Blijkbaar voelen we het Ierse levensgevoel goed aan.’ Prachtige meerstemmige zang, plus toelichting bij de songs over de vaak tragische Ierse geschiedenis. Sessink: ‘Ierse muziek heeft alles: ritme, plezier, melancholie en levenslust.’ Het publiek op 16 november stampte, klapte en zong naar hartelust mee. Een bezoeker: ‘Als ze volgende maand weer zouden komen, ging ik er weer naartoe!’

December!

Ook dit jaar was november/december een actieve periode. De jaarlijkse oliebollenactie (goed voor de kas én voor het contact met potentiële en bestaande donateurs) en nieuwjaarsrolletjesactie liepen uitstekend. Tijdens het Winters Pleinenfeest was de kerk open voor bezoekers (altijd een mooie gelegenheid om nieuw publiek kennis te laten maken met het monumentale interieur van de kerk.) Drie Hengelose kunstenaars (Jan Berrevoets, Melissa Burghardt en Annelies Wolsink) exposeerden in de kerk en dat trok extra veel mensen.

Eind december was het weer tijd voor Aan de Vooravond van Kerst, zoals altijd goed voor een volle kerk. Het grote koor A Sign of Friendship uit Didam zorgde voor een feestelijke kerstsfeer.

Donateurs, giften en investeringen

Het was een prima jaar, waarin een aantal nieuwe donateurs/Vrienden zich aanmeldde. Het festival Bronckhorster Helden en de Vooravond van Kerst (beide gratis voor bezoekers) leverden goedgevulde giftenbussen op. Eind december ontvingen alle bestaande en potentiële Vrienden een mooie kerstkaart annex verzoek om (weer) Vriend te worden. Enkele oudere donateurs overleden.

Het ondernemersfonds Hengelo Gld. gaf een bijdrage voor het festival Bronckhorster Helden.

De Vrienden investeerden (naast alle activiteiten om mensen aan het monumentale gebouw te binden) in extra bankkussens voor optredens (ook bruikbaar voor kerkdiensten), en twee partytenten voor buitenactiviteiten.

Bestuur eind december 2019

Stef Disbergen, algemeen bestuurslid/grafisch vormgever